Ømhed og træning
Ømhed og træning

Skrevet af Kim Long Nguyen, 2. februar 2017
Tags:

Ømhed opstår typisk, når en muskel ikke er vant til at blive stimuleret. Det kan enten være at man er ny til træning, ikke har stimuleret de respektive muskler i længere tid eller træner nogle andre muskler end kroppen er vant til. Eksempelvis bliver jeg ofte øm ved udøvelse af CrossFit, da der oftes aktiveres flere og andre muskler end ved styrketræning. Ømme muskler har behov for yderligere resitution, og afhængig af hvor trænet man er, jo hurtigere formår kroppen at reparere musklerne. Ømhed i musklerne forekommer, da muskelfibrene er blevet revet over via træningen, og har derfor behov for restitution for at blive større og stærkere

Da jeg har styrketrænet i årevis, har muskelgrupperne, der stimuleres jævnligt, sværere ved at blive ømme. Min krop har dermed tilpasset sig til den belastning, dog kan der godt opstå milde ømheder, hvis jeg har tilføjet ændringer til træningsmønstret, dvs. flere gentagelser/sæt i en given øvelse end det kroppen er vant til.

Til tider kan det sagtens godt opstå, at en række bestemte muskler er for ømme til at blive stimuleret igen. Hvis dette er tilfældet, anbefales det at andre muskler stimuleres i stedet for og kører man et fast program med forskellige muskelgrupper i løbet af ugen vil det ikke være nogen problem, hvis man træner hyppigt. Et eksempel på et fast program med fokus på forskellige muskelgrupper kan være følgende:

  • Mandag: Bryst, skulder & triceps
  • Tirsdag: Ryg, lænd & biceps
  • Onsdag: Ben
  • Torsdag: Restday
  • Fredag: Ryg, skulder, triceps & biceps
  • Lørdag: Rest day
  • Søndag: Ryg, lænd og biceps

Det er et program jeg typisk kører hver uge, dog kan det godt variere mht. CrossFit, styrketræning med drengene eller sociale aktiviteter med familien og vennerne. Fordelen ved at træne på denne måde er at forskellige muskelgrupper stimuleres, hvilket betyder at den samme muskelgruppe ej bliver stimuleret to dage i streg. Kører man fullbody - workout, er man evt. nødsaget til at lægge rest days imellem, afhængig af ens ømhed, idet hele kroppens muskler stimuleres.

Det er kun dig, som kan vurdere kroppens ømhed. Får du derfor smerter af musklernes ømhed, anbefales det at du enten holder en hviledag eller træner andre muskler. Kroppen og musklerne har nemlig ikke godt af, at et ømt punkt bliver belastet yderligere, hvis der er behov for restitution. Og i forbindelse med ømhed er søvnen ekstrem vigtig, da kroppen heler sig selv i nattetimerne. Får man knap god nattesøvn, har kroppen dermed ikke formået at reparere sig selv optimalt.

Dette er blot mine tanker og erfaringer omkring ømhed og træning. Forstå og respektér kroppen!

Har du spørgsmål skal du ikke holde dig tilbage

Relevante indlæg

0 kommentar

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort