Hold kortere pauser
Hold kortere pauser

Skrevet af Kim Long Nguyen, 13. januar 2017
Tags:

Er du typen, der holder lange pauser mellem sættene ved styrketræning?

Jeg ser meget ofte folk, som holder meget lange pauser mellem træningsøvelserne, og med meget lange mener jeg i ca. 5 - 10 min! Typisk sidder vedkommende med mobilen eller kigger ud i luften.

For mit vedkommende bliver der holdt max. 1 - 2 min. pauser mellem sættene, og så snart en øvelse er udført, går jeg direkte videre til den næste. Nu er jeg også rutineret indenfor træning, og ved hvad jeg gerne vil opnå. Desuden prøver jeg så vidt muligt at holde små pauser som muligt. Ikke kun bliver man hurtigere færdig med træningen, men går der for lang tid mellem sættene, går kroppen kold og stimuleringen af musklerne bliver ikke optimal.

Typisk træner jeg mellem 45 - 60 min. for hver træningssession, og det kan godt lyde kort for nogen, men det skal også huskes på at jeg holder minimale pauser.

I tilfælde af en maskine er optaget, bytter jeg blot rundt på træningsøvelserne i mit træningsprogram, således jeg er fri for at vente på at vedkommende bliver færdig. Nu er jeg også motiveret, målbevidst og har fået større viden for kroppen, hvilket har givet mig et andet syn på træningen. Når der trænes, fokuseres der udelukkende kun træning, og dermed isolerer jeg mig selv i denne verden. Formålet med at træne er at pleje og styrke kroppen, hvorfor jeg netop har den tankegang kørende i mit hoved konstant.

Så hvis du er én af dem, som har en tendens til at holde længere pauser, vil jeg garantere at din træning vil effektiveres betydeligt, når du har fået større forståelse og indsigt i din krop og træning.

Jeg har før nævnt at træning ikke bare er træning. Det er nemlig en kunst, som kræver tid og sved at mestre. Træning vil også give absolut mening, hvis man har et mål. Uden et mål træner man i en intetanende retning og har du sat forventninger til dig selv, men hvor forståelsen for træningen og kosten ikke er på plads, vil det være meget svært at opfylde sine forventninger og dermed vil motivationen falde.

Jeg vil derfor råde dig til at finde ud af, hvad du gerne vil opnå, og hvordan du realiserer dine mål. Er du på bar bund, så skal du være mere end velkommen til at tage fat i os.

God weekend herfra!

Relevante indlæg

0 kommentar

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort